Projektowanie stron internetowych krok po kroku

Strona internetowa jest dzisiaj atrybutem każdej działalności. Bez niej z pewnością nie funkcjonowałyby sklepy online, w których możemy dzisiaj zakupić w zasadzie prawie wszystko. Coraz częściej – a w zasadzie jest to już dzisiaj reguła – swoją witrynę posiadają również sklepy i firmy tradycyjne. Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedź jest prosta i wiąże się przede wszystkim z targetem w danej branży. W zasadzie każdy konsument ma dzisiaj dostęp do internetu i to właśnie w tej przestrzeni poszukuje istotnych dla siebie informacji. Nie ma znaczenia branża, usługa czy specyfika poszukiwanego produktu. Strona internetowa okazuje się zatem źródłem informacji oraz pewnego rodzaju wizytówką, z którą bezpośrednio stykają się potencjalni klienci. Jeśli witryna zachęci do odwiedzin swoją grafiką, strukturą czy zamieszczonymi na niej informacjami, prawdopodobnie internauta skorzysta z naszych usług. Jak jednak stworzyć taką stronę, która spełniłaby oczekiwania współczesnego odbiorcy? Co zrobić, by efektywna i kreatywna strona łączyła w sobie jednocześnie dobry pomysł, ciekawy wygląd i rzetelność informacji? Każdy właściciel nowoczesnej i rozwijającej się firmy powinien znać odpowiedź na to pytanie. 

Rzetelność informacji to podstawa

Pomysłowa strona to nie tylko interesująca grafika czy sprawdzony układ zakładek i kategorii. Każda firmowa witryna musi charakteryzować się dużą rzetelnością oraz aktualnością. Jeśli nie zadbamy o te aspekty działania strony www, z pewnością nie przyniesie nam ona wiele dobrego pod względem szeroko pojętego marketingu. Warto zatem kilka razy sprawdzić, czy zamieszczane informacje są cenne dla klienta i nie zawierają błędów (zarówno tych rzeczowych, jak i tych stylistycznych czy językowych). Strona internetowa pod pewnym względem przypomina standardowe media – tylko sprawdzone, rzeczowe oraz istotne informacje mają szansę przebicia i trafienia do odbiorcy. 

Kreatywny wygląd strony a nawigacja

Bardzo wiele osób sądzi, że kreatywna strona jest rozwiązaniem wszystkich problemów. Nie da się oczywiście zaprzeczyć, że dobry pomysł na witrynę rzeczywiście przyciągnie rzeszę nowych internautów (każdy z nich może stać się potencjalnym klientem). Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że obok kreatywności liczy się szeroko pojęta praktyczność strony www. Sprawdzona nawigacja pozwalająca sprawnie przemieszczać się między zakładkami z pewnością spodoba się każdemu internaucie. Jeśli witryna jest chaotyczna i nieciekawa, potencjalny klient szybko przeniesie się na inny adres. Wydaje się zatem, że projektowanie stron internetowych wcale nie jest takie proste. 

Kontakt do przedstawicieli firmy

Informacja najbardziej oczywista, jednak przez wiele osób bagatelizowana. W efekcie zakładka Kontakt w ogóle nie powstaje lub zawiera błędne (tudzież nieaktualne) informacje. Takie zachowanie ze strony właściciela firmy to przysłowiowy strzał w stopę, ponieważ niemożność skontaktowania się z przedstawicielem firmy szybko zaważa na opinii potencjalnego klienta. Warto zatem pamiętać o tym, by zamieścić na stronie informacje kontaktowe, takie jak numer telefonu do biura czy adres e-mail osób odpowiedzialnych na kontakt z klientami. Dobrym rozwiązaniem jest również zamieszczenie specjalnie przygotowanego formularza zgłoszeniowego, za pomocą którego szybko i łatwo można przesłać wiadomość do firmy. 

Nowoczesność a prostota

Profesjonalna agencja marketingowa czy reklamowa podczas tworzenia naszej strony www zwraca uwagę nie tylko na budowę samej strony, ale również na inne nowoczesne rozwiązania, które bezpośrednio wiążą się z prowadzeniem strony. Warto zadbać przede wszystkim o to, by witryna posiadała swoją wersję mobilną, ponieważ wiele osób korzysta dzisiaj z internetu za pomocą swoich telefonów czy tabletów. Należy również zauważyć, że naszą stronę możemy łatwo wypromować za pomocą różnego rodzaju portali społecznościowych. Prowadzenie fanpage'a na portalach takich jak Facebook, Twitter czy Google+ daje nam nowe możliwości rozwoju oraz poszerza grupę docelową. Aktywność na wspomnianych portalach z pewnością przekłada się na liczbę nowych klientów, dlatego nie należy zapominać o dobrym marketingu. Z drugiej strony nadmiar nowoczesnych dodatków na witrynie może znacznie tę ostatnią obciążyć. Czasem lepiej zrezygnować z elementów takich jak muzyka w tle, by nie spowalniać działania strony. 

Cenne atrybuty strony

Na stronie internetowej powinny znaleźć się elementy, które pozwolą wygodniej korzystać z zamieszczonych tam informacji. Bardzo ważna jest oczywiście wspomniana wcześniej nawigacja, którą można rozszerzyć o kilka przydatnych elementów, takich jak na przykład wyszukiwarka. Ta ostatnia staje się niezbędna w przypadku sklepów online. Jeśli chcemy wyszukać produkt, najłatwiej skorzystać właśnie ze specjalnie przygotowanej wyszukiwarki. Na stronie www może znaleźć się również księga gości, w której dotychczasowi klienci będą mogli zostawić swoją opinię oraz dać nam referencje. 

Pozycjonowanie strony 

Stworzenie doskonałej pod każdym względem strony to nie wszystko. Bardzo ważnym elementem jest oczywiście pozycjonowanie. Wspomniany termin funkcjonuje w przestrzeniach polskiego internetu stosunkowo niedawno. Jak sama nazwa nieco sugeruje, proces pozycjonowania sprawia, że dana strona – po wpisaniu określonej frazy w wyszukiwarkę – pojawia się na liście jak najwyżej. Najcenniejszym miejscem jest oczywiście miejsce pierwsze. Warto jednak zauważyć, że proces pozycjonowania jest długoterminowy. Na efekty trzeba czekać kilka miesięcy, jednak z pewnością ten aspekt prowadzenia witryny staje się w dobie konkurencji bardzo istotny. 

Profesjonalna strona internetowa to przede wszystkim zbiór najpotrzebniejszy informacji o firmie w jednym miejscu. Bardzo ważna jest aktualność takiej strony, ponieważ konsumenci dwudziestego pierwszego wieku bardzo cenią sobie ten aspekt działania firmowej witryny. Przejrzysta i rzetelna strona sprawdzi się w przypadku każdej branży. Jeśli potencjalny klient ma zostać pod naszym adresem dłużej, musimy go do tego w pewien sposób zachęcić. Najłatwiej zrobić to właśnie za pomocą kreatywnej i jednocześnie rzeczowej strony.